Analýza TOP svetových HITOV || Produkcia

Home / Audio Blog / Analýza TOP svetových HITOV || Produkcia

Keď pozrieš na fotografiu z roku 1990, zvyčajne netrvá ani pár sekúnd a vieš, že je z roku 1990.
S hudbou je to úplne rovnako. 

Stačí, keď sa z rádia ozve Beatles a hneď cítiš 60´s
AC/DC... a v momente na teba dýchnu osemdesiate
Zrazu vyletia Chainsmokers a vieš, že si v súčasnosti. 

Možno si si položil otázky: Čo spôsobuje, že tie skladby znejú súčasne


A čo potrebujem urobiť, aby som to dosiahol aj ja?

Kde sú otázky, tam prichádzajú aj odpovede. Strávil som hodiny a hodiny analýzami zahraničných TOP produkcií, aby som na túto úroveň vyšvihol moje vlastné. 
S vecami, na ktoré som prišiel sa podelím tu a teraz! Pripravený? 

1. Hi-pitched vokály

OK. Ale toto je 2015, možno namietneš. 
No určite budeš so mnou súhlasiť, že tie "šmolkovské" vokály sú dnes úplne všade. 

V momente, ako sa pokúsiš tento zvuk napodobniť a zdvihneš pitch vo svojom DAW, zistíš, že to nie je ono. 
To preto, lebo potrebuješ zdvihnúť formant. Ide o stálu a nemennú zložku každého hlasu, bez ohľadu na výšku tónu. Vďaka nej vieš napr. identifikovať, či ten hlas patrí mužovi, alebo žene... alebo imaginárnej kreatúre zo súčasnej POP-music.

​Takže, ako zdvihnúť formant? 
Otvor svoj softvér na pitch korekciu (či už Melodyne,  alebo vstavaný do DAW, ako napr. Newtone v FL Studiu) a niekde formanty zdvihni, inde zníž. 
Obzvlášť zábavné vedia byť kombinácie nízky tón / vysoký formant... pohraj sa s tým a uvidíš! 

Myslím si, že je len otázkou času, kým na toto vznikne špecializovaný plugin... ale potom už bude neskoro, lebo to bude robiť každý a trendy sa presunú inde. 
(ak toto čítaš koncom roku 2017, ber to tak, ako by sa už stalo). 

2. Strihanice

Nepopierateľný znak súčasnej produkcie. 
Možno preto, lebo už podvedome odporuje fyzikálnym zákonom a spevu, na aký sme po tisícročia zvyknutí. 

Toto je celkom jednoduché a nebudeš na to potrebovať žiaden plugin (aj keď sa ťa mnohí budú snažiť presvedčiť, že áno).  
Pozor.  To, že je to jednoduché, neznamená, že sa to spraví samé.
Niekedy to vie byť vcelku pracné. 

Potrebuješ nastrihať hlavný vokál, rozhádzať ho do desiatok kúskov a poukladať tak, aby dával zmysel.
Pripomína ti to puzzle?
Presne o to v skutočnosti ide. 

PS: Nemusíš sa riadiť týmito pokynmi doslova. Nikto vo finálnom výsledku nebude riešiť, či si to zostrihal z jedného vokálu, alebo si pozliepal náhodné* WAV-ká z tvojej knižnice. 
Dôležité je iba to, ako to znie

*Legálne kúpené a s royalty free licenciou.
Ak niekomu ulúpiš časť skladby a použiješ v tej svojej, to už riešiť zrejme bude 😉

3. Kontrolované reverby


Všimol si si ten paradox? 

80-te roky sú plné nareverbovaného zvuku. 
Tie súčasné tiež. 

Ako je potom možné, že znejú tak odlišne? 

Jednou z odpovedí je, že v 80-tych nemali toľko možností reverby odkontrolovať. 
Čo tým myslím? 

Kedysi si dal na stopu/bus reverb... ten odznel. Hotovo. 
Dnes naň môžeš zavesiť automatizáciu a stopnúť dozvuky aj toho najdlhšieho reverbu prakticky kedykoľvek
A tým to nekončí. 

Môžeš ho reverznúť, naefektovať, či dokonca nalimitovať... Nič ti nebráni vysekať ho ďalej nástrojmi ako IL Gross Beat, či Xfer LFO Tool... a to všetko v rámci sekúnd, maximálne minút. 
Ak by si niečo podobné chcel docieliť v roku 1982., posedel by si si nad strihaním pások pekne dlho. 
A to ešte nehovorím o synchronizácii. 

Na záver jedna zaujímavosť. 
Možno ťa prekvapí, že reverb Lexicon 480L (z 80. rokov) je dnes stále s obľubou používaný aj vo veľkých štúdiách... a aj napriek tomu tie nahrávky znejú úplne inak!

4. Protichodné kombinácie

Človeka odjakživa fascinovali prekvapenia a nečakané veci.
Stačí sa pozrieť do filmov, kníh... ale aj príbehov, ktoré si rozprávame.
Každý zaujímavý skrýva nezvyčajné, nečakané prekvapenie. Ktoré vždy nejakým spôsobom vybočuje z toho, čo 99% času zažívame.

Podobne je to aj s hudbou.
Možno si povieš - okej, ale takto to bolo s hudbou už odjakživa... čo to má spoločné s moderným zvukom?

Zamysli sa ešte raz.
Čím sa dnešná doba odlišuje od klasiky, 60´s, 70´s, 80´s...?
Technológiami a nástrojmi, ktoré máme k dispozícii!

Kým skladatelia časov minulých boli nútení prichádzať na prekvapivé, nečakané a predsa zmysluplné kombinácie najmä melódiami, my máme k dispozícii niečo, o čom v tých časoch mohli len snívať.
Sound design.

Môžeme vykombinovať prehistorický nástroj s futuristickým synth leadom.
Vieme skĺbiť priestor preliaty ozvenami s nereálne suchou miestnosťou.
Prakticky čokoľvek s čímkoľvek!

A tu vidím obrovský priestor stále prísť s niečím novým, prekvapivým, a predsa chytľavým!

5. Neidentifikovateľný, originálny a predsa plný LEAD

Ten moment, kedy nevieš, či ide o extrémne naefektované vokály, premodulované saw synthy, alebo o čosi úplne iné...
...ale vôbec to neriešiš, pretože to znie skvele!

Je pohodlné a praktické vytiahnuť zo synthov zvuky, ktoré sú jednoznačné.
Ale treba myslieť aj na to, že keď ich tam máš ty, má ich aj ďalších X desiatok tisíc producentov.
Tým nechcem každého vyháňať k zvukovému dizajnu.
Každého baví niečo iné a bola by hlúposť sa toho zriekať, pretože "niekto povedal"...

No ak ťa aspoň trochu zaujíma krútenie synťákov, kombinovanie nezvyčajných efektov, porušovania pravidiel... rozhodne stojí za to sa pri sound designe pristaviť.

Iba originalita však nestačí.
Až sa do toho pustíš, mnohokrát sa môže stať, že urobíš zaujímavý lead... no keďže vznikol po šialenom processingu, bude mať frekvenčné výkyvy, ktoré spôsobujú, že ho nie a nie zapasovať do mixu.  V momente, ako tie výkyvy vyrovnáš, LEAD stratí na zaujímavosti...

A môžeš začať odznova.
Napriek tomu odporúčam vytrvať. Až ťa sound design skutočne baví, skôr či neskôr prídeš k leadu, ktorý bude mať všetko, čo moderný LEAD má mať : zaujímavý, plný, úderný zvuk.


6. Minimalizmus

Praktický príklad, ako možno realizovať predchádzajúce postrehy.
Netvrdím, že teraz máme všetci ísť touto cestou, ale ako inšpirácia a príklad na zbúranie zaužívaných zvykov je to perfektný príklad.



Kam myslíš, že sa pohnú trendy najbližšie roky?
Podeľ sa v diskusii!


A ak ťa článok zaujal, ZDIEĽAJ ho s priateľmi!

Comments

comments

Zakladateľ Audio Wizzards.