Ako poslať nahrávku na Mastering

Home / Audio Blog / Ako poslať nahrávku na Mastering

Či už sa rozhodneš dať si spraviť mastering u Audio Wizzards, alebo Abbey Road - veci, ktoré prezradím v tomto článku uľahčia život každému masteringovému inžinierovi. 
A najviac tebe.



Každý, kto si už raz dal vymastrovať skladbu v profesionálnom štúdiu sa už stretol s požiadavkami, ktoré vyzerali približne takto:

1. 24 bit WAV / AIFF

2. -6dB headroom (max. -3dB peak)

3. žiadne efekty na master buse


Každá z nich má svoju príčinu.
Vyjadrím sa ku každej z nej. Počnúc rýchlou radou, až po zaujímavosti a výnimky, o ktorých sa len tak nedočítaš. 

Na záver nájdeš ukážku (WAV), ako vyzerá nahrávka pripravená na master. Pripravený?


1. 24 bit WAV/AIFF

Kým CD formát si vystačí so 16 bit, na mastering dôrazne odporúčam použiť 24 bit WAV / AIFF. 

Rýchla rada : Ako vyexportovať 24 bit integer WAV
V každom DAW je to inak, no žiaden strach. Pre každý existuje rýchly videonávod. 
Choď na Youtube a hľadaj: "Exporting audio format Ableton". (s tým, že namiesto Ableton si dáš DAW, ktoré používaš). 

Často kladené otázky

- čo sa stane, ak použijem 16 bit?
nič strašné, namiesto 144.49dB dynamického rozsahu budeme mať k dispozícii "len" 96.33dB. Niektorí možno postrehnú o chlp horšiu kvalitu (najmä pri slabom alebo žiadnom ditheringu), no toto je vec, ktorá nestojí za diskusiu a stojí ťa len 1 kliknutie. 
Vyber si 24 bit.

- prečo nie 32 bit floating point?
32 bit floating point je úplne vporiadku a dokonca ho preferujem pred 24 bit integer. Nie však kvôli lepšej kvalite zvuku.
Tá je úplne rovnaká ako pri 24 bit.

Preferujem 32 bit floating point kvôli tomu, že ak náhodou vyletia špičky nad 0dB a dôjde ku clippingu, viem si nahrávku stíšiť a clipping zmizne. 
To, čo by pri 24 bit floating pointe znamenalo nezrvratnú stratu kvality a zbytočné starosti, viem pri 32 bit floating point vyriešiť pár kliknutiami. 

Väčšina štúdií však preferuje 24 bit. Prečo? 
Kompatibilita.
Môže sa stať, že sa stále nájde DAW, ktoré 32 bit floating ešte nepodporuje. A štúdiá si chcú ušetriť čas prebytočnou komunikáciou. 

- môžem poslať na mastering MP3?
áno, môžeš. A pokiaľ nemáš WAV k dispozícii, vpohode pošli aj MP3. 
Mastering stále výrazne pomôže.

No ak máš možnosť poslať WAV/AIFF, nevidím dôvod, prečo zbytočne ničiť kvalitu svojho vzácneho diela.


2. -6dB headroom (-3dB peak)

Požiadavka, okolo ktorej vídam najviac nepochopenia a možno až zbytočných starostí.

Rýchla rada : Všetko, čo potrebujeme je, aby hlasitosť neprestrelila cez 0dB

Je úplne jedno, či bude najvyšší peak okolo -1dB, alebo -10dB...
Bez problémov pošli aj mix, ktorý vyskakuje najviac po -15dB.

Len dbaj o to, aby nešiel cez 0dB
Pamätaj, teraz si bez limitera.

Často kladené otázky

- prečo potom každý píše -6dB (alebo -3dB)?
Má to historický dôvod. Kedysi sa "exportovalo" na pásky. Pri páskach a všeobecne analógovom geare platilo pravidlo : čím tichšie je signál, tým viac šumu. Nakoľko nikto nechcel zbytočne veľa šumu, snažili sa inžinieri dostať signál do média čo najhlasnejšie, ako bolo možné (bez toho, aby sa objavili ďalšie nežiadúce javy ako clipping a distorzia). 

Keby dodáš mixdown na páske peakujúci okolo -16dB, znamenalo by to zbytočných 10dB šumu. 

Dnes je úplne jedno, či sú peaky okolo -6dB, alebo -16dB.
24/32bit wavká majú 144dB headroomu. O vyše 20dB (teda až 10x) viac, ako je schopné zaznamenať ľudské ucho.  

A prečo nie -2dB alebo -1dB?
Lebo tam už je riziko, že by to mohlo vyletieť cez 0dB a mohol by si to prehliadnúť. 

- ok, ale prečo práve -6dB (alebo -3dB) a nie napríklad -1dB?
Lebo tam už je riziko, že by to mohlo vyletieť cez 0dB a mohol by si to prehliadnúť.
-6dB (ale aj -3dB) sú bezpečné hodnoty overené praxou.


3. Žiadne efekty na Master buse


Rýchla rada : vypni všetky efekty, ktoré máš v kanály s názvom MASTER. Multibandy, limitery, Ozony... preč. 


Dôvod je prostý. Keď posielaš nahrávku na mastering, ten MASTER kanál ti vystaviame my. 
Čím viac toho máš na MASTER kanály, tým menej možností pracovať so zvukom nám nechávaš. 

Rob to, čo nemôžeme spraviť my : meň hlasitosti kanálov, pomery, automatizácie, efekty na jednotlivých stopách... ale master kanál nám prosím, nechaj nedotknutý. 

POZOR : Výnimky, ktoré je lepšie nechať zapnuté

Hoci množstvo masteringových inžinierov trvá na tom, aby bol MASTER channel čistý, počas mojej praxe som si všimol výnimky, ktoré je niekedy lepšie nechať zapnuté. 


- BUS COMPRESSOR

Ak si mal od začiatku mixáže na mastri zavesený Bus compressor, nevypínaj ho. 
Je vysoká šanca, že sa ti po jeho vypnutí rozpadne mix.

Prečo?
Bus compresory majú typicky vysokú soft knee charakteristiku a "kopú hlboko do mixu".
Vypni ho a je pravdepodobné, že sa ti zmenia aj pomery.
Namiesto masteringu tak budeme musieť dávať naspäť dokopy tvoj mix.

Typický príklad: SSL 4000 G Bus compressor a jeho klony.

- SUMMING

Ak si staval svoj mix do summingu (či už HW alebo SW), nevypínaj ho. 

Prečo?
Vypnutím summingu sa úplne zmení spôsob, ako sa ti sčítajú kanály... inými slovami, zmení sa ti mix.
Zbohom delikátne detaily, ktorým si venoval toľko času. 

Typický príklad: Konzoly (SSL, Neve, API), HW summing (Dangerous Music 2-BUS a ďalšie), SW summing (Slate VCC, Waves NLS a ďalšie). 

Toto všetko ponechať zapnuté!



Ukážka : ako vyzerá nahrávka pripravená na master?


Ak sa ti z toľkých technických vecí točí hlava, možno bude pre teba lepšia ukážka.
Takto zhruba vyzerá nahrávka pripravená na mastering.

Sťahuj tu (WAV, 9MB)

Pozor : nejde o reálnu skladbu, ide len o pár pozliepaných loopov. Sleduj hlasitosť a formát.


Načítaj si to u seba doma. 
V audio editore či DAW uvidíš jasne, akých hlasitostí sa máš držať.
Keď takto pošleš svoju skladbnu, môžeš si byť istý, že všetky základné podmienky, ktoré pýtajú snáď všetci profesionálni masteringoví inžinieri na svete, budú splnené.


Až sa ti článok páčil a myslíš, že by pomohl aj tvojim kamarátom, neváhaj a ZDIEĽAJ ho!



Chceš vyskúšať mastering na svojej hudbe?


Pred každým masteringom si Tvoju skladbu najprv vypočujem. Ak objavím chyby v mixe, ktoré by mi bránili dosiahnúť maximálnu kvalitu mastra, napíšem ti presne ktoré.

A idem ešte ďalej - prihodím konkrétne tipy pre tvoju nahrávku, ako chyby opraviť a dostať tak z nahrávky to najlepšie.

Portfolio a ukážky na 
http://audiowizzards.sk/ 
http://janzborovjan.com/


Pripravený vyskúšať mastering na svojej skladbe? 
Napíš mi.


Enter your text here...

Comments

comments

Zakladateľ Audio Wizzards.