Ako urobiť čistý a hlasný master – 1. časť

Nikdy nezabudnem na zážitky, keď som s masteringom začínal.
Jedným z nich bol moment, keď som po dlhom mastrovaní prepol na referenčné skladby. 

Zrazu ma odrovnal hlboký, presný, pevný BASS. 
Čisté, no plné STREDY.
A krištalicky čisté VÝŠKY. Ktoré nerezali ani keď som to vypeckoval nahlas. 

Ako to robia?!! 

... bola otázka, ktorá mi nedávala spávať. 
Postupne som začal objavovať odpovede. A s nimi sa podelím aj v tejto sérii článkov!



Parameter, ktorým to všetko začína: VYROVNANÁ FREKVENČNÁ ODOZVA.


Počul som už veľa dobre hrajúcich mastrov.
Techniky práce s dynamikou sa častokrát líšili, no každý z TOP mastrov mal spoločné jedno.

Relatívne vyrovnanú frekvenčnú krivku.


Prečo relatívne?

1. Každý žáner má svoj zvuk
Vyrovnaný metal má inú krivku ako vyrovnaný ambient podmaz.

2. Nebezpečenstvo "mastrovania očami"
Prílišná honba za vyrovnanou frekvenčnou odozvou môže dopadnúť tak, že sa prestaneš sústrediť na to, ako skladba znie. Inými slovami, budeš uprednostňovať ťahy, ktoré vyzerajú dobre pred ťahmi, ktoré znejú dobre. 

Preto len málokedy bude final master vyzerať presne ako "univerzálna krivka" (pink noise): 

No isté podobnosti tam budú. 
A tieto podobnosti je užitočné dostať do ucha aj oka.

Ako na to?

Vyber si 5-10 špičkovo vymastrovaných skladieb svojho žánru a počúvaj ich.
So zapnutým analyzerom.

Tým, že mozog dostane nový, vizuálny vnem, začne aj ucho sledovať veci, ktoré si doteraz nevšimlo.
A najbližšie napr. vyskakujúci 400 Hz kopček budeš počuť aj bez zapnutého analyzera.


POZOR: Ucho nerozlišuje, či za vyskakujúcich 400 Hz môže nahrávka, alebo monitoring

Ucho len počuje.


Preto si musíš byť istý svojim monitoringom.

V opačnom prípade tvoje ucho nebude mastrovať len nahrávku, ale aj tvoje monitory (či slúchadlá).

Vieš si to predstaviť?

Po toľkej sústredenej práce zistíš, že si vlastne nevyrovnával krivku nahrávky, ale svojich monitorov!


Robil si test svojho mastra v aute?
A bol si sklamaný, lebo znel úplne inak ako u teba v štúdiu?

Toto je najčastejší dôvod, prečo to tak bolo. 


Ako to riešiť?

Sleduj ďalší diel, kde sa budem venovať prevažne monitoringu!

PS:  Na prvom obrázku je krivka svetovej, špičkovo vymastrovanej skladby.
Bola celkom výzva odfotiť ju takto, keďže to neustále lietalo.
Aj preto je dôležité sledovať to v pohybe a POČÚVAŤ,  ako tieto pohyby reálne znejú.