Možno tvoríš už nejaký čas a rozmýšľaš, ako posunúť svoju tvorbu ďalej.
Určite si rozmýšľaľ nad vydavateľstvami... a rôznymi Youtube kanálmi.
Ja pred rokmi takisto. A podarilo sa.
Vydali mi tracky na labeloch, o akých som len sníval, keď som s produkciou začínal.
Rozhodol som sa spísať pár tipov, ktoré môžu pomôcť aj tebe.
Predpokladajme, že tvoja hudba je skvelá.
Ako ju dostať čo najefektívnejšie k ľuďom, ktorí ju potrebujú počuť?
Či už odosielaš svoju vec e-mailom, cez Soundcloud, alebo cez nejaký instant messenger, za každým:
1. Uveď svoj email do názvu súboru
Predstav si nasledovnú situáciu.
Máš úspešné vydavateľstvo.
Po asi mesiaci sa dostaneš k priečinku "DEMÁ". Klikáš naň... a vysype sa na teba asi 1000 empétroják.
Spolu so zvyškom tímu vyberieš asi 50, ktoré sa ti najviac páčia.
No pri asi 20 z nich nevieš, komu sa ozvať naspäť. Prečo?
Pretože poznáš len názov skladby. Maximálne prezývku autora.
Potrebuješ vletieť do svojho mailboxu a hľadať pomedzi tisíckami mailov, aby si si bol istý, komu sa ozvať.
Otázka znie... chcelo by sa ti?
Tlačia ťa povinnosti, tých 30 trackov s kontaktom znie fantasticky a za rohom ťa čaká oveľa zaujímavejší program, ako emailové pexeso.
Preto odporúčam - vlož svoj email do názvu súboru.
Nechceš predsa, aby 50 hodín tvojej práce vyšlo nazmar kvôli piatim sekundám lenivosti.
Vyzerá to nejak takto
Autor - Názov skladby [email@email.com].mp3
2. Nespamuj ich. Maximálne 2-3 tracky mesačne.
Nikto nemá rád spammerov.
Častokrát trvá aj niekoľko mesiacov, kým sa A&R dostane k novým demám.
Tu vynikneš kvalitou. Nie kvantitou.
3. Naozaj len dokončené veci.
Mysli na to, že už týmto si robíš vizitku. Hlásiš sa na pozíciu dlhodobého partnera vydavateľstva.
Chceš sa prezentovať ako ten, ktorý svoje tracky doťahuje do konca, alebo ten, kto má "stovky skvelých skladieb", ale žiadnu dokončenú?
Jediný prípad, kedy by som ignoroval tento bod je, ak ste s labelom už spolu niečo riešili, ak ťa poznajú, alebo v prípade, že ťa oslovili ako prví oni.
4. Nech to znie lepšie, ako čokoľvek, čo si kedy vytvoril.
Pravdou je, že mnoho vydavateľstiev má na mastering svojich ľudí.
Niekedy lepších, niekedy horších.
Budeš to počuť podľa ich diskografie.
Každopádne, ak chceš, aby tvoja hudba naozaj žiarila, možno stojí za to zvážiť profesionálny mastering.
No iba v prípade, keď svojej hudbe naozaj veríš. Žiadny mastering na svete nedokáže zaručiť úspech.
Ak by to tak bolo, na pódiách a v klipoch by sme vídali masteringových inžinierov 😉
5. Daj svoju hudbu ohodnotiť niekomu inému.
My ľudia máme zvláštnu vlastnosť.
Projekty, do ktorých sme investovali najviac času, zvykneme nadhodnocovať.
Inými slovami... ak si nalial do nejakej skladby kopec času, je celkom pravdepodobné, že ju hodnotíš ako lepšiu, ako v skutočnosti je.
Pusti priečinok so svojimi poslednými výtvormi viacerým známym... a aj tie "zlé", "nedokončené". Veci, ktoré by si do vydavateľstva nikdy neposlal.
Ak sa budú niektoré opakovať, vieš, čo to znamená.
Možno budeš prekvapený, ktoré to budú.
POZOR: Nepodceňuj tento bod.
Úspech do veľkej miery závisí aj od správneho výberu!
Ktoré dve skladby sú tie perly ležiace pri stovke ďalších projektov v tvojom priečinku?
Púšťaj svoju hudbu ľuďom, sleduj ich reakcie. Neovplyvňuj ich rečami, ako dlho si tú a tú skladbu robil.
Nechaj prehovoriť hudbu.
6. Mier vysoko
Neviem, ako dlho tvoríš, ale určite máš zoznam svojich obľúbených vydavateľstiev.
A potom ešte zoznam "tých menších".
Možno si vravíš, že najprv to treba skúsiť u tých menších a postupne sa vypracuješ k svojim srdcovkám.
Nevravím, že je to zlý návod, ale čo takto to rovno poslať aj do tých najväčších?
Čo tým môžeš stratiť?
Možno budeš prekvapený.
Ja som rozhodne bol, keď po tom, ako moju skladbu menšie e-vydavateľstvá odmietli, ju zobral label, ktoré bol dlhé roky môj sen. Dostala sa do kompilačky New Blood 014 a dokonca do úzkeho výberu 6-tich skladieb rovno na vinyl!
Sen splnený a aj ten tvoj môže byť.
Hlavne mu daj šancu a vyskúšaj to.
Ak sa ti článok páčil, alebo ťa inšpiroval, zdieľaj ho so aj svojimi priateľmi!
Vďaka!