Kick

Ako zvládnuť KICK + BASS ? (2. časť – EQ)

V prvej časti sme sa venovali analýze frekvencií. Nuda ? Ešte vydržte. Dnes túto techniku zúročíme. Ak vám náhodou ušla, napravte to. Budeme na ňu priamo nadväzovať. 

Minule sme mali šťastie. KICK aj BASS do seba nezasahovali. Každý hral na svojej frekvencii. No v praxi sú takéto prípady skôr vzácnosť.

Dnes vám ukážem, ako bijúce sa inštrumenty stmeliť pomocou EQ. Najprv však odpoveď na otázku...

Aký má zmysel EQ pri oddeľovaní KICK-u od BASS-u, keď existuje SIDECHAIN ? 

1. Vo väčšine tanečnej elektroniky znie sidechain kompresia sexy. No stále existujú skladby, kam sa sidechain vyslovene nehodí. Ak chcete silný zvuk, potrebujete silné bicie - a to aj pri zdanlivo jemných a pomalých skladbách. Môžete skúšať čokoľvek, no bez znalosti EQ sa v takýchto prípadoch nepohnete

2. Ak už aj budete robiť sidechain, vždy bude znieť lepšie, keď najprv ošetríte EQ na KICK-u ajna BASS-e. 

Poďme si vypočuť nahrávky pred a po ošetrení EQ. 

PRED EQ
[sc_embed_player fileurl="http://www.audiowizzards.sk/media/basseqbefore.mp3"]

PO EQ
[sc_embed_player fileurl="http://audiowizzards.sk/media/basseqafter.mp3"]

Čo počujem v nahrávke PO :
-jasnejší a údernejší KICK 
- čistejší a konzistentnejší BASS
-vyššia hlasitosť

Jednoznačná výhra. No aby toho nebolo málo... je tu ešte jedna výhoda ! Nahrávka PO úprave konzumuje o takmer 1dB menej digitálnej hlasitosti (headroom). 
A to aj napriek tomu, že REÁLNE znie hlasnejšie a údernejšie !

Peak reduction PRED

Peak reduction PO

Ako je to vôbec možné ? 

Týmto sa dostávame k bodu, prečo vôbec ošetrovať KICK a BASS ekvalizáciou. 

BASS konzumuje najviac digitálnej hlasitosti (headroom). To znamená, že ak chcem, aby BASS hral subjektívne rovnako nahlas, ako tenké, vysoké husle, zoberie si asi o 10-20dB viac hlasitosti​. Sledujte vaše mixy. Sledujte, koľko dB vám vyskakuje pri nástrojoch, ktoré "nebasujú"... a koľko dB pri inštrumentoch zaberajúcich spodné frekvencie (BASS, KICK, hlboké pady). Možno budete prekvapení. 

Ak máte na spodných frekvenciách bordel, nikdy nedoženiete hlasitosti referenčných nahrávok ! Jediný spôsob, ako si udržať na spodných frekvenciách poriadok je analyzovať, počúvať - a ak je to potrebné, konať. 


Už máme prečo - pozrime sa, čo konkrétne bolo s nahrávkou urobené.Toto boli jediné zásahy, ktoré som v nahrávke "PO" urobil.

EQ / Kick

EQ / Bass

- na stope KICK bolo pridaných 8dB / 70.60 Hz / Q 8.78
- túto frekvenciu som si určil po analýze BASSU
- 70 Hz bola frekvencia, na ktorej BASS počal celej melódie nezaznel ani raz > mohol som ju uvoľniť pre KICK
- na stope BASS bolo ubrané presne to, čo na stope KICK pridané (tj. 8dB, 70.60 Hz, s Q 8.78)
- stopa KICK bola orezaná asi pod 50 Hz, aby nezaberala miesto BASS-u


Technické poznámky

1. Aby bolo správanie EQ v tejto situácii jasné, v ukážke som použil silný, až 8dB zásah na oboch stranách. V praxi vám častokrát bude stačiť polovica z toho.

2. V našom prípade sme orezávali prebytočné spodky KICK-u, aby sme mohli zvýrazniť kopček na 70 Hz a všetko pod touto frekvenciou prenechať BASS-u. Kým v elektronickej hudbe budete z tohto postupu benefitovať vo väčšine prípadov, v iných žánroch môžete chcieť urobiť úplný opak. Napr. pri slapujúcej basgitare budete potrebovať, aby úplné spodky vykrýval KICK, kým stredobass vyplňuje slapujúca BASA. 
Odporúčam napočúvať vzorové, referenčné nahrávky, odsledovať si, aké pravidlá platia a inšpirovať sa nimi. 

3. Ukážky prešli relatívne silnou limitáciou, miestami orezávajúcou až 13dB špičky. Dôvod ? Simulácia reálnej situácie.
V reále budete tiež pod tlakom silného limitera, v snahe priblížiť sa hlasitostiam vašich vzorov. Bolo by zbytočné testovať si postupy v skúmavke - my chceme, aby KICK udieral a BASS tlačil aj pri hlasitostiach, keď sa amatérske mixy už rozpadajú. 

4. Udrel vám do očí jeden limiter orezávajúci až -13dB ? Nebojte sa. My sami odporúčame rozložiť nápor na reťazec napr. multiband kompresora, niekoľko limiterov s rozdielnym charakterom, a soft clipper... no pre prípad tejto ukážky je to irelevantné. Ak bude KICK šlapať a BASA tlačiť pod jedným, dusiacim sa limiterom, môžete si byť istí, že v pokročilom masteringovom reťazci bude hviezdiť. 
Bonus : Ak vás predstava masteringového reťazca desí, naša technika vám bude fungovať ajtak. Keby len to - ak bude váš mix správne dynamicky ošetrený, nikto nepríde na to, že používate iba jeden jednoduchý limiter !