Predstavme si, že naše uši majú v sebe ekvalizér.
Ten sa mení v závíslosti od toho, ako nahlas niečo hrá.
Keď si pustíme hudbu potichu, uši zoslabia výšky a basy.
Keď si pustíme hudbu nahlas, výšky a basy sú silné.
Možno aj preto si tak radi púšťame hudbu nahlas.
Tento fenomén osobne preskúmali páni Harvey Fletcher a Wilden A. Munson.
Už v roku 1933 prišli s krivkami, ako naše uši ekvalizujú v závislosti od hlasitosti. Výsledok?
Zdroj obrázku : Wikipedia.org
Čo to znamená pre teba a tvoje štúdio?
Naše uši sú najcitlivejšie okolo 3-3.5kHz:
- tieto frekvencie nemáme problém počuť, ani keď sú veľmi potichu
Najvyrovnanejšiu krivku majú naše uši okolo 83dB
- presná úroveň sa môže líšiť. Niekto uvádza 85dB, videl som už aj 81dB…
Možno aj preto, lebo je to individuálne.
Preto sa monitory v štúdiách nastavujú tak, aby hrali okolo 83dB a naše uši tak počuli všetko vyrovnane.
V menších miestnosťach sa však odporúča ísť aj pod túto hranicu, aj okolo 75-78dB.
Niektorí mixeri aj napriek tomu uprednostňujú mixovanie v tichších hlasitostiach aj to úplne OK.
Dôležité je o tomto fenoméne vedieť.
Čo to znamená pre Tvoje mixy?
Frekvencie okolo 3.5kHz je potrebné dynamicky obzvlášť strážiť.
Ak dynamika (tranzienty) v tomto pásme príliš vyskakujú, vo finále spôsobia únavu uší a eventuálne aj bolesť hlavy.
Chceš vedieť viac?
Pozri nedávno aktualizovaný e-book Audio Mind.
V ňom je podobne vysvetlených vyše 200 audio pojmov.
Z tohto e-booku pochádza aj článok, ktorý si práve čítal.