[ap_tagline_box tag_box_style=“ap-bg-box“]
Nedostačujúci odposluch ? Málo peňazí ? Iba začínate ? Dnes vás už ani toto nezastaví. Vypomôžte si jedným z najfantastickejších nástrojov, aké kedy digitálna éra priniesla ! A to hneď a zdarma. Stiahnite si spektrálny analyzér a posuňte svoj zvuk o úroveň vyššie.
[/ap_tagline_box]
Nedostačujúci odposluch ? Málo peňazí ? Iba začínate ? Dnes vás už ani toto nezastaví. Vypomôžte si jedným z najfantastickejších nástrojov, aké kedy digitálna éra priniesla ! A to hneď a zdarma. Stiahnite si spektrálny analyzér a posuňte svoj zvuk o úroveň vyššie.
Mnohých idea analyzérov zneistí – prečo by som mal riešiť, ako zvuk vyzerá, keď môj zvuk sa bude aj tak počúvať ? A čo hľadajú spektrálne analyzéry v štúdiách toľkých svetových producentov ? Aký vôbec majú zmysel ?
Zmyslov je niekoľko.
1. Ucho si rýchlo zvyká.
Tento fenomén mi pred mnohými rokmi pravidelne spôsoboval problémy. V jeden deň som spokojne dokončil nahrávku, perfektný zvuk a na ďalší deň, po prehratí tej istej nahrávky… frustrácia. Predsa som to s tými výškami prehnal.To, čo som vtedy nevedel bol fakt, že ucho si rýchlo zvyká a prispôsobuje sa materiálu, ktorý počúva. Je ako chameleón, ktorý splýva s okolím. Zrejme nikto by sa nespoliehal, že dnes jeho chameleón bude mať presne rovnakú farbu, ako mal včera. Podobne je to aj s naladením uší.
Odkedy som začal správne používať spektrálny analyzér, môj dovtedy neodstrániteľný problém zmizol. Zrazu som sa mohol na svoj zvuk spoľahnúť.
2. Nedokonalý odposluch.
Problém hlavne začínajúcich producentov, no ani tí ostrieľanejší nemôžu povedať, že by boli z kola von. Aj monitory za 1000 € majú svoju charakteristiku, sú používané v miestnosti, ktorá má tiež svoju charakteristiku. A hoci vedia spraviť skvelú službu, nedá sa povedať, že bezchybnú.
A tu nachádza svoj zmysel spektrálny analyzér. Pomôže vám identifikovať nielen v čom vaše monitory klamú – ale aj kde a koľko za ne vykompenzovať. Okrem toho takto môžte odchytiť nežiadúce sub bassy, ktoré by ste bežne nemuseli postrehnúť (pásmo okolo 20-35 Hz väčšinou vyžaduje subwoofer, a ten majú v štúdiách len tí vybavenejší).
3. Identifikácia problémových frekvencií
Praktická funkcia hlavne pri mixáži. Ak počujete, že s nejakým zvukom niečo nie je v poriadku (ostrosť, podivný nádych), analyzer vám ukáže čo presne je v neporiadku. Potom stačí už iba zobrať kvalitný parametrický ekvalizér a viete, kde začať. Samozrejme – skúsený zvukár by MAL tieto frekvencie odhadnúť „od ucha“… no nikomu neuškodí dvojitá kontrola. Navyše, ja osobne som sa naučil frekvencie odhadovať práve vďaka častej práci s analyzérmi. Videl som, počul som, zapamätal som si.
Ak by ani toto nestačilo, môžete sa stretnúť so situáciami, keď zvuk disponuje viacerými mikro špičkami, ktoré ľudské ucho nemá šancu identifikovať (napr. elektrická gitara nahratá cez efekt, repro a mikrofón). V takomto prípade nie je iná možnosť, než pozrieť na spektrálny analyzér, frekvencie si zapísať a kompenzovať. Pochopiteľne, prvoradým nástrojom zostávajú vaše uši – a pokiaľ by poslušné ekvalizovanie podľa analyzéra v istých situáciách neznelo dobre, rozhodnúť by mal sluch.
Ako ďalej
K tomu, aby ste z tohto nástroja benefitovali, naozaj nepotrebujete vedieť zbytočné definície a poučky. Odporúčam rovno začať stiahnutím napr. SPAN, či MAnalyzer (obidva sú skvelé a zdarma), alebo akéhokoľvek iného analyzera, ktorý sa vám páči. Potom už len vložiť na master bus (alebo ľubovoľnú individuálnu stopu) a počúvať. A sledovať.
Nejde o žiadnu raketovú vedu. Takmer okamžite uvidíte, v akých frekvenciách pracuje váš bass a v akých váš kick a pochopíte, prečo sa stále bijú. A po čase si zvyknete aj na to, ako vyzerá vyrovnané frekvenčné spektrum, o ktoré sa snažia všetky komerčné aj nekomerčné nahrávky a budete ho vedieť dosiahnuť aj Vy. Podstatné je sledovať a dobre počúvať, čo sledujete.
Nabudúce vám poviem to najdôležitejšie o Voxengo SPAN, krok za krokom.
Aký analyzér používate Vy ? Pomáha vám prekonať hendikep horšieho odposluchu ? Podeľte sa s vašimi skladbami (a technikou, na ktorej bola urobená) do diskusie !