1. Neporovnávaš A/B pri rovnakej hlasitosti
Je to tak už od prírody.
Hlasnejšie vnímame ako lepšie.
Nikto z nás nie je voči tomuto javu imúnny.
Existuje však spôsob, ako sa proti tomu brániť.
A to porovnávať pri rovnakej hlasitosti.
... a to je všetko. Toto je jediný spôsob.
Preto vždy, keď použiješ kompresor, nastav "make up gain" tak, aby bola hlasitosť subjektívne rovnaká, ako pred kompresiou.
Môže sa stať, že za týchto okolností ti ten kompresor zrazu nepríde taký super.
A začneš meniť nastavenia.
Tentokrát tak, že začnú zvuku naozaj pomáhať.
Potrebuješ zmeniť hlasitosť nástroja v mixe?
Urob to faderom... alebo vlož na insert gain/trim plugin. Ale už na to nepoužívaj kompresor.
2. Ignoruješ automatizácie
Myslím tým automatizácie hlasitosti - tzv. "riding".
Mnohým sa do toho nechce z dvoch dôvodov.
1. Je to pracné
2. Je to nuda
Čo úplne chápem, tiež radšej ladím kompresory, ALE -
pravdou je, že kompresory vidia zvuk inak, ako ho my počujeme.
A preto vôbec nie je prekvapivé počuť občas zalietať hlasitosť aj stope,
ktorá bola silno nakomprimovaná, aj nalimitovovaná.
(áno LEAD vokál, myslím tým hlavne teba).
V prípade extra dynamických zvukov ako vokál sa mi osvedčila ešte jedna vec a to:
Ručne vyrovnať hlasitosť stopy ešte predtým, ako vojde do kompresora.
Možno si hovoríš - moment, to mám ručne zrovnávať hlasitosť PRED aj PO kompresii?
Pri dynamicky uletených zdrojoch ako vokál ideálne áno.
Možno to vykrútiš aj bez toho, ale pamätaj - ak počuješ naozaj skvelý mix, zvyčajne to nie je skvelým pluginom a "tajnou technikou", ale poctivou prácou.
3. Riešiš viac AKO namiesto PREČO.
Nehovorím, že sa máš kompresii vyhýbať - ale mysli na to, čo kompresia skutočne robí.
Uberá tvojej stope dynamiku.
Čo je pri veľa situáciách vporiadku. A pri niektorých žánroch dokonca nevyhnutné.
Pravdepodobne však nechceš, aby celá tvoja skladba ZNELA ROVNE, BEZ VÝRAZNÝCH ÚDEROV, A CELÁ AKOSI SPLOŠTENE.
Je v poriadku, ak skončíš s jednou, dvomi, troma... X stopami, ktoré sú nakomprimované tak, ako tá na obrázku.
Bola by však škoda, KEBY TAK SKONČILI VŠETKY STOPY V MIXE...
4. Príliš sa zaoberáš číslami
Každý kompresor reaguje inak.
Kým jeden potrebuje aspoň 300ms release, aby sa správal pomaly, iný môže byť obdobne pomalý už pri niečo okolo 100ms!
Schválne, skús si to.
Vylaď jeden kompresor k spokojnosti.
Potom ho vypni, vyber iný model. A skús napodobniť zvuk toho prvého.
Šance sú vysoké, že skončíš s inými číslami.
A rozdiely sú ešte väčšie, pokiaľ používaš analógové kompresory (alebo ich VST emulácie).
Preto niektorí výrobcovia neuvádzajú milisekundy vôbec.
A platí to aj o tresholdoch.
-23.6dB môže pre kompresor1 znamenať to isté, ako -17.2dB pre úplne iný kompresor.
Rozhoduj sa preto podľa uší.
A zároveň jedným okom sleduj "GR" (gain reduction) ukazovateľ, ktorý ti spoľahlivo napovie, o koľko dB ukrajuje tvoj kompresor v tomto momente.
5. Ženieš do kompresora príliš hlasný signál
Digitálnym, software kompresorom je jedno, koľko dB signál do ničh tlačíš.
No to neplatí o analógových (hardware) kúskoch (a ich softvérových emuláciach).
Mnoho z nich začína clipovať nad -18dB (alebo nad -12dB).
Nedá sa povedať koľko presne - každý môže byť nakalibrovaný inak.
Treba si to odsledovať v manuáli, prípadne sledovať VU meter. Ktorý keď začne ísť do červeného, vieš čo to znamená (a to sa môže stať, aj keď signál v tvojom DAW peakuje okolo -15dB!)
Viac o tomto jave nájdeš v e-booku Mastering po Slovensky (ktorý stiahneš úplne zdarma TU).
Aj s obrázkami.
6. Preťažuješ jeden kompresor namiesto použitia viacerých
Kým niektoré hardware kompresory znejú super, aj keď osekávajú ohromné množstvá dB, o väčšine clean software kompresoroch to neplatí.
Ako to spoznáš?
Kompresor začína od istého momentu dusiť výšky.
Čo je pre väčšinu z nás signál ubrať.
Len... čo keď, kompresor začína dusiť výšky príliš skoro, povedzme nad -3dB gain reduction?
Zostávajú ti dve možnosti.
1. Skúšať iné kompresory.
Ak to vyjde a nájdeš vo svojom arzenále taký, ktorý uberie dostatočné množstvo dB bez toho, aby znel odporne, super!
No častokrát sa stane, že nenájdeš.
Zostáva už len možnosť....
2. Plakať od zúfalstva, zobrať si pôžičku a kúpiť kvalitný HW kompresor
...a potom je tu ešte jedna.
Namiesto jedného kompresora, ktorý sa trápi pri 9dB gain reduction, vyber tri, ktoré uberajú po 3dB.
Nemusia byť rovnaké, každý môže byť iný.
Hlavne dodržuj 1. bod (rovnaká hlasitosť pri A/B), vďaka čomu ľahko postrehneš, ak si dva kompresory robia napriek (protichodným charakterom zvuku).
Ak čokoľvek z akéhokoľvek dôvodu neznie dobre, testuj ďalej!
A v neposlednom rade - aplikuj všetky tieto tipy, iba keď máš problém.
Keď ti znie -10dB gain reduction super aj cez stock kompresor v Cubase, nechaj ho tam!
Uši sú fenomenálny nástroj, ktorý si poradí aj so situáciami, na ktoré je každá teória prikrátka, takže - hlavne si to užívaj a vedz, že to na tvojej nahrávke bude počuť!