Ak ťa mastering a zvuk baví tak veľmi, ako mňa, určite to poznáš.
Sleduješ svetové top nahrávky, analyzuješ, porovnávaš so svojimi a podľa toho kuješ ďalšie techniky. Začiatok Nového roka vnímam ako ideálny čas pozastaviť sa a položiť si nasledovné otázky:
V čom bol 2018 oproti 2017 iný?
Čo prinesie 2019?
Už je to nejaký čas, čo sme si stihli zvyknúť na to, že do vývoja zasahujú streamingové služby (Spotify, Youtube a ďalšie). A to tým, že príliš hlasný master stišujú. Už stratilo zmysel tlačiť gain limiterov tak, ako to bolo za čias CD nosičov*
*Výnimkou je klubová, tanečná hudba. Tam stále platia staré pravidlá. Čím hlasnejšie, tým lepšie.
Orientujú sa podľa hodnôt LUFS, čo je moderný štandard merania priemernej hlasitosti.
Aktuálne hodnoty v čase písania článku (začiatok 2019)
-13dB LUFS pre Youtube
-14dB LUFS pre Spotify a Tidal
-16dB LUFS pre iTunes a Pandora
Vzhľadom k vývoju mastrov z rokov 2015 - 2018 predpovedám nasledovné:
1. MENEJ OREZÁVANIA ŠPIČIEK LIMITEROM
Menej peak limitingu.
Inými slovami, hlasitosť hudby sa bude čím ďalej, tým menej dosahovať veľkými gain reduction na master limiteri.
To znamená postupný koniec preťažovania masteringového limitera.
Verím, že čim ďalej, tým menej to bude vyzerať ako na tomto obrázku.
Čo je veľmi dobrá vyhliadka.
Hudba bude mať dôraznejšie tranzienty.
Údery bicích a perkusívnych nástrojov budú dôraznejšie a realistickejšie.
Umelci a zvukári budú musieť nájsť spôsoby, ako dosiahnúť hlasitosť a tlak inými spôsobmi.
Jedným z nich je presnúť túto úlohu na mix.
Ďalším je prísne strážené tajomstvo masteringových inžinierov.
A to...
2. VIAC KOMPRESIE VYSOKÝCH FREKVENCIÍ
Detaily, čistota, a neskutočná energia.
Presne tak vnímame dômyselnú masteringovú kompresiu na výškach.
Túto techniku som počul rásť z roka na rok, a všetko nasvedčuje tomu, že to bude tak aj nadaľej.
Smer je teda jasný.
Menej orezávania špičiek v celkovom spektre a viac dômyselnej kompresie v pravej časti frekvenčného spektra
Ak sa venuješ masteringu dlhšie, resp. mal si možnosť nahliadnuť do kuchyne profesionálov, zrejme tušíš, že presne toto je cesta, ktorá odjakživa znela dobre (už dávno pred nástupom streamingových služieb).
Čím sa dostávam k zaujímavému zisteniu.
Normalizácia hlasitosti na streamingových službách nie je dokonalá, ale postupne motivuje robiť mastering spôsobmi, ktoré skutočne znejú lepšie.
Potrebuješ pomôcť s masteringom?
Kontaktuj ma na Facebooku, alebo cez webový formulár.