5 znakov amatérskeho/DEMO mixu

Home / Audio Blog / 5 znakov amatérskeho/DEMO mixu

Nie je to fascinujúce? 
Keď niekomu pustíš profi nahrávku a hneď za tým demo mix, spoľahlivo to spozná.
Môže to byť kľudne aj amatér, ktorý netuší, čo je EQ. 

No hneď počuje, keď skladba je "zo štúdia". 

A to je super príležitosť zamyslieť sa: 
čo konkrétne vplýva na to, či vnímame MIX ako demo, alebo ako prácu profesionála

Celé to bude ešte zaujímavejšie, keď si uvedomíme, že: 


Možno Ti chýba len jedna jediná vec, ktorú potrebuješ vo svojom mixe opraviť:
a svet ho bude vnímať ako profesionálny!


Ktorá? 
Na to, aby sme to zodpovedali, potrebujeme si položiť opačnú otázku: 

Čo presne prezradí, že počúvaš amatérsky mix?

Počúval som stovky mixov. 
Navzájom ich porovnával... a prišiel som k piatim vlastnostiam, ktoré mala väčšina demo mixov spoločné. 

Predtým, než Ti ich prezradím, ešte jedna poznámka: 

Ak nejaký mix spĺňa 1 z nasledovných 5 bodov, nemusí to hneď znamenať, že ide amatérsky mix
No ak splní aspoň 2-3 z nasledovných bodov, je to spoľahlivý
znak, že mix nebol spravený profesionálne. 


1. Príliš ostré stredovýšky (3-8 kHz)

Tento problém vídam veľmi často.
Prejavuje sa tak, že mix znie "ostrokyslo", ale nie príjemným spôsobom, ako známe vietnamské polievky. 
Naopak. 

Prebytok energie na 3-8kHz sa prejavuje rezavosťou a miestami až bolesťou
Je to tým, že ucho je v týchto frekvenciách najcitlivejšie.

Nech spravíš akokoľvek dokonalý mix, no v 3-8kHz zostane ostrý, garantujem ti jedno: 
nikto nikdy nepridá HLASITOSŤ, aby si ho užil nahlas! 

Rovnako, ako nikto nebude dobrovoľne tancovať na nožoch, pretože to bolí. 

Áno, až tak vážny problém to je. Dokonca sa poslucháč kvôli tomuto môže skladbe podvedome vyhýbať. 
Nemusí ani vedieť prečo. Stačia nepríjemné pocity na zmyslovej úrovni a poslucháč odíde. 
No platí to aj naopak : vyrieš ostrosť na 3-8kHz a máš spolovice vyhraté! 

Ako na to?

• v prvom rade, identifikuj zdroj problému
(častokrát to budú nábery z nekvalitných mikfrofónov,  alebo nekvalitné sample).

• neraz to býva aj tak, že zdroj zvuku je kvalitný, no processing, ktorý si pridal, ho robí nekvalitným
(prílišné pridávanie 4-7kHz na EQ?
príliš veľa saturácie?
10 efektov na kanále?)

ak je to ten prípad, vypni všetky efekty na kanále a začni odznova. 

• tam, kde to na teba vyskakuje, zasiahni 
(EQ,
dynamický EQ,
multiband,
de-esser
či special pluginy ako Soothe

... všetko je polovené. Každý má svoje techniky, ktoré mu fungujú. 
Niekto to vyrezáva statickým EQ a potom multibandom saturuje to pásmo, aby mu vrátil presence. 
Iný môže zvoliť dynamic EQ či Soothe. 

• priprav sa na možnosť, že niektoré zvuky bude treba vymeniť alebo prenahrať 
ak nepomáha žiadny z processingov, ktorý spomínam vyššie, je rozumné zvážiť aj toto. 


2. Nevyrovnaný BASS

Hučanie okolo 100-150 Hz, či nekontrolovateľné dunenie sub bassu, z ktorého bolí hlava. 

To všetko dokáže instantne pokaziť zážitok z hudby. 

Niekto to rieši tak, že bass uberie až príliš, aby ani náhodou nedunel či nehučal. 
No to je len polovičné riešenie, pretože nahrávka bude znieť tenko a nudne

Čo navrhujem?

• v prvom rade, postaraj sa o vyrovnaný monitoring
(nikto si nevyberá zámerne zlý zvuk. nerovnosti bassu v DEMO nahrávkach sú jasným znakom, 
že autor mixu nepočuje celý obraz)

• kvalitné slúchadlá + Sonarworks sú základ 

• ideál je akusticky ošetriť svoju miestnosť, namerať, znova ošetriť... až kým nebudeš spokojný 

• keď budeš mať ošetrenú miestnosť, môžeš svoje monitory doladiť cez Sonarworks

• verím, že sám budeš prekvapený, koľko problémov s low-endom sa vyrieši samé od seba 
(EQ
dynamic EQ 
a dobrý výber zvukov

Ťa k výsledku zavedú)


3. Kompresia na nesprávnych miestach

Príliš veľa kompresie... alebo príliš málo. 

Dobré použitie kompresora vyžaduje trénované uši, skúsenosti a dobrý monitoring. 
A keď už nie sú prvé dve, nech je aspoň tá tretia možnosť. 

Monitoring, ktorý maskuje tranzienty a komprimuje dynamiku je ako dymová clona. 
Zorientovať sa v nej je náročná výzva aj pre profesionála. 
Začiatočník je v tomto doslova odkázaný na milosť a nemilosť šťasteny v hre zvanej : pokus-omyl. 

Výsledok? 
Mixy, s ktorými aj ich autor tuší, že "niečo nie je v poriadku", ale nevie to konkrétne pomenovať. 
Najčastejšie to býva: 

1. Bicie, ktoré sú skomprimované tak, že prišli o tranzienty, alebo pumpujú 
2. Vokály, ktoré majú príliš málo kompresie a "padajú", ťažko sa sledujú 
3. Celý mix znie skôr ako jedna veľká "guľa" bez života. 

Čo odporúčam?

• nemôžeme ovplyvniť niečo, čo nepočujeme. Preto opäť poradímpostaraj sa o dobrý monitoring 

• ak máš limitovaný budget, aspoň Audio Technica ATH-M50x + Sonarworks (pozor, bez Sonarworks ich ani neskúšaj 🙂

• ak máš slúchadlá ako Sennheiser HD650, Beyerdynamic DT880 Pro a podobne - rozhodne k nim dokúp slúchadlový zosilňovač


• nauč sa, čo so zvukom robí kompresia (napríklad v Mixbook)

• nauč sa, akú úlohu majú rôzne inštrumentyPodľa toho vyber zodpovedajúci druh kompresie. 

napríklad : bicie potrebujú udierať. Tranzienty rozhodne musia vybiehať NAD celý mix.  
Na Staccato, sekaný rytmický nástroj by som použil kratší release, atď. 
To všetko sa dozvieš, až spoznáš, čo robia jednotlivé parametre kompresie (napr. v spomínanom Mixbook

• použi paralelnú kompresiu. Vďaka tomu budeš menej "tlačiť na pílu" a zvuk zostane viac zachovaný. 



4. Špinavé reverby

Alebo sykavky v reverboch. 
Všetky tieto veci boli cool v 80. rokoch, ale dnes sú skôr znakom neprofesionálneho mixu. 

Čo odporúčam?

• naštuduj si, aký je rozdiel medzi jednotlivými druhmi reverbov : Room,  Hall, Plate, Spring a ďalšie.

• dôležitosť výberu správneho druhu reverbu je obrovská. Niekedy môže celé trápenie v mixe ukončiť výber 
čistého Plate namiesto špinavého Hallu (alebo naopak... nepríjemnú svetlosť mixu dokáže magicky opraviť výber Hallu namiesto Plate). 

používaj Reverb send 
To Ti dovolí aplikovať na reverby efekty, ktorými by si za normálnych okolností ovplyvnil aj čistý signál. Typický príklad: 

• EQ na Reverb send
(toto Ti dovolí vyčistiť nízke frekvencie, ktoré by špinili reverb, ale v pôvodnom signáli sú potrebné. Napr. nižšie stredy na vokáloch)

• Kompresia na Reverb send


5. Chyby v STEREO priestore

Všetci máme radi plné, široké Stereo nahrávky.
Niet divu, že sa preto tešia obľube rôzne stereo rozširovače. 

Aj keď vedia v istých situáciách vniesť ďalšiu dimenziu do mixu, nemôžeme ich používať všade. 
Častorkát som sa stretol s prístupom:

"pridám jeden stereo rozširovač na Pad,
ďalší na vokály,
ďalší na Snare,
ďalší na KICK
..."

STOP!! 

Na to, aby bolo v nahrávke dobré Stereo, potrebujeme mať: 

1. Široké boky 

ale aj: 

2. Pevný STRED


To znamená, že určité nástroje MUSIA byť MONO. 
Alebo aspoň prevažne sústredené do stredu stereo obrazu. 

Ktoré? 
Častokrát KICK, Basa, hlavný vokál... zrejme to už poznáš. 

Podstatné je nedávať do sterea všetko.
A už vôbec nie cez Stereo enhancery, ktoré môžu spôsobiť ďalšie problémy, napríklad s koreláciou. 

Čo odporúčam?

• zvyknúť si budovať stereo klasickými technikami : Pan, Reverby, Delaye, atď. 

• až potom experimentovať so Stereo enhancerom

• a aj ten používať striedmo :
napr. na priestorové nástroje (pri ktorých by hudobne nevadilo, ak by pri prehrávaní napr. na mobile úplne zmizli). 
alebo na reverby, delaye, teda skôr len takú dekoráciu mixu, než jeho jadro


To, že bude Stereo enhancerom rozšírených iba pár nástrojov, bude stačiť na to, aby človek vnímal ako široký CELÝ mix.

Výsledok? 
Úžasne široký Stereo obraz a dokonalá MONO kompatibilita. 

Máš ďalšie otázky?

Neváhaj si stiahnúť tento e-book ZDARMA! 

Čaká na Teba až 206 strán čítania + 7 dňová výzva!

Ak potrebuješ viac, neváhaj mi napísať, alebo si rovno dohodnúť súkromné lekcie


Ktorý z týchto 5 bodov si objavil vo svojich mixoch? 
A ktorý bod by si doplnil do článku? 

Teším sa na Tvoje postrehy!

Comments

comments

Zakladateľ Audio Wizzards.