Ako namixovať čistý “IN YOUR FACE” zvuk

Predstav si nasledujúcu situáciu. Počuješ perfektný, moderne znejúci track.
Snažíš ten zvuk získať... no zdá sa, že tam stále niečo chýba. 


Možno nejaký moderný VST plugin? 

Alebo magický hardware compressor alebo nejaký box? 

Kým tieto veci vedia vykúzliť radosť, nie sú to veci, čo nevyhnutne potrebuješ. 
Potrebuješ SYSTÉM. 

Ako možno tušíš, celý systém sa nezmestí do jedného článku. No jeho kostra áno : do 3 hlavných krokov.
Ak sa ich budeš držať, garantujem ti, že dosiahneš veľké zmeny a nielen to. Bude ťa to ešte viac baviť! 

No nebude to zadarmo. Čaká ťa PRÁCA. Čistá zvukarina, ktorá sa robí už oddávna. Vyžaduje nadšenie, nasadenie, tréning, prax a... veľa praxe. Výsledky sú však zaručené. Fyzika je fyzika a keď ju použijeme v náš prospech,  dokáže úžasné veci.
Vyhrň si rukávy, ideme na to! 

1. Prvý a nevyhnutný krok:
poctivo sa zbaviť každej významnej rezonancie cez EQ


Rezonancie vytvárajú zbytočnú energiu, ktorá prehlušuje ostatné frekvencie.
Keď sa tejto energie zbavíš, zrazu máš pocit, akoby si otvoril výšky... pričom si sa výšok ani nedotkol.


ČO JE KĽÚČOVÉ: 
Správne identifikovať rezonancie.
A ubrať presne na tých frekvenciách, kde treba.

Ak náhodou netrafíš a uberieš nesprávnu frekvenciu, celý zásah bol nielen zbytočný: ale aj škodlivý. 

Preto venujem podstatnú časť Mixbooku práve tomu, ako správne trafiť rezonancie 
(a vysvetľovaniu, ktoré frekvencie čo znamenajú s audio ukážkami). 


NA ČO SI DAŤ POZOR: 
Niekedy jednoducho nemusíš nič uberať.  
Nerob zásah na EQ len preto, aby si niečo urobil. Ku každému zvuku sa stavaj individuálne. 


2. Dynamický processing
ktorý zvuk stabilizuje a "vytiahne" dopredu


Ako tušíš, dynamický processing znamená kompresor.

ČO JE KĽÚČOVÉ
Nastaviť: 

- správny Treshold
- správny pomer Soft Knee / Hard knee kompresie
- Ratio

- Attacky a Releasy.

Ako na to? 
V Mixbooku nájdeš prehľadne vysvetlené postupy. 


NA ČO SI DAŤ POZOR: 
Použi kompresor len tam, kde je naozaj treba. 
Podobne, ako pri EQ, niektoré zvuky to už môžu mať za sebou. 



Ako zistiť, kedy je kompresor treba a kedy nie? 
Aj týmto otázkam sa venujem v Mixbooku, počnúc kapitolou Anatómia zvuku


3. Saturácia 
veľmi zásadný kľúč k tomu, aby sa ti zvuk dostal dopredu, "rovno pred nos".


S niektorými zvukmi urobí zázraky.
Iným môže aj ublížiť.
Kedy a ktorým vysvetľujem v Mixbook.

Pri saturácií je užitočné, aby si vedel, z čoho sa skladajú zvuky.
Frekvenčne, aj dynamicky.



Potom dostáva úvaha nad saturáciou úplne nový zmysel. 

Už to nebude nekonečný pokus/omyl. 
Ale budeš vedieť predvídať, čo môže ktorý zvuk potrebovať. 

ČO JE KĽÚČOVÉ
Aby bol 1. krok (teda EQ) spravený správne.
Ak zostali nejaké nevyriešené rezonancie, Saturácia (ale aj kompresia) ich ešte viac zvýraznia! 
Inými slovami...


...ak saturácia neprináša vytúžené výsledky, je možné,
že sa treba vrátiť k EQ a trafiť tie frekvencie presnejšie, alebo ubrať viac dB



NA ČO SI DAŤ PRI SATURÁCII POZOR: 
Niektoré zvuky (napr. piano) nemajú radi pridané harmonické. 
Skreslenie sa prejaví ako nežiadúce a nepríjemné. 
Pritom úplne rovnaké skreslenie by bolo vítané napr. na bicích alebo Saw synthoch. 


Verím, že keď sa budeš držať tohto postupu, získaš spoľahlivý systém, ako sa dostať k čistému a plnému zvuku. 
Či už pracuješ so základnými pluginmi, prémiovými VSTčkami alebo hodnotným hardware - princíp zostáva rovnaký. 
Na vyššie spomenutom bude záležať už len z hľadiska farby zvuku, ktorú si vyberieš. 

A to bude ďalšia zábava sama o sebe 🙂 
Prajem veľa príjemných chvíľ strávených mixážou! 

Chceš vedieť viac?

Všetko, čo spomínam v článku, nájdeš prehľadne vysvetlené v Mixbooku: