KICK

Ako zvládnuť KICK + BASS ? (1. časť)

Ak produkujete elektronickú a najmä tanečnú hudbu, je vysoká šanca, že sa pravidelne stretávate s notorickou dilemou. Ako nazvučiť KICK a BASS tak, aby sa navzájom nebili, ale spolupracovali ? 
Našťastie, existuje nespočet techník. Každá sa môže hodiť v inej situácii - preto je dobré poznať ich čo najviac. Dnes začneme od základov. Analýzou.

Chápem, že pre väčšinu z vás to bude nudné a niektorí túto časť aj preskočíte, no ak vám môžem poradiť - nerobte to. 

Ignorovať analýzu a snažiť sa dosiahnuť dobrý zvuk je ako strieľať na terč s páskou na očiach. Spoliehanie sa na náhodu.
Pritom je tak jednoduché to zmeniť. Stačí vložiť obľúbený spektrálny analyzér ako efekt na KICK a BASS a môžeme začať.

Filozofia separácie KICK-u a BASS-u

Predstavte si KICK a BASS ako dva levy. Levy, ktoré potrebujú svoje teritórium, inak sa posekajú.
To by vám mohlo byť jedno - veď je to ich problém. Vtip je v tom, že vy potrebujete obidva levy.

Čo urobíte ?
Každému dáte svoje teritórium a uistíte sa, že si za žiadnych okolností nebudú liezť do kapusty.

Ako to vyzerá v praxi ? 

KICK

BASS

V záberoch vyššie sme mali šťastie.  KICK udiera okolo 70 Hz, kdežto BASS sa drží v okolí 35-60 Hz.

Nebijú sa, čo je skvelé. Nejaké zostatkové frekvencie však do seba zasahujú. Údernosť v tomto prípade môžeme podporiť tým, že KICK okolo 70 Hz orežeme - a okolo 75 Hz zvýrazníme (to isté urobia aj tzv. resonance filtre, ako tento). 

Viac sa tejto téme budeme venovať v najbližších dieloch.

Čo robiť, keď KICK zasahuje do BASSU ? 

​1. Zmeníme výšku (pitch) KICK-u.
2. Skrátime KICK (ideálne v prípade, ak sa chceme zbaviť najnižších frekvencií)
3. Vyberieme iný KICK


4. Zmeníme tóninu (key) skladby.
5. Vyberieme iný BASS. 


6. Prudké zásahy na KICK-u a BASS-e cez ekvalizér
7. Vyrežeme problémové časti BASS-u editáciou (pracné a funkčné iba pri BASS-e vo WAV súbore). 
8. Použijeme SIDECHAIN (zvyčajne v kombinácii s kompresiou). 
9. Iný, kreatívny spôsob (môžete napísať do komentov 🙂 

Spôsobov je množstvo a každý z nich je efektívny. Pokiaľ sa použije v správnej situácii. Často ich môžete vzájomne skombinovať - limity prakticky neexistujú. Iba 0dB na master stope 🙂  

Niektorým z uvedených spôsobov sa budem venovať v najbližších dieloch. 

Dovtedy majte čo najviac úžitku z analyzovania frekvencií !