oldschool

TIP : Oldschool sound

Z času na čas sa vám tak ako aj mne, môže stať, že potrebujete nasimulovať zvuk 70 rokov starého rádia. Dnes žiadny problém - stačí otvoriť Google, Youtube a vysype sa na vás množstvo návodov. Neskúmal som ich všetky - no tým, s ktorými som sa stretol, k presvedčivému soundu niektoré ingredience chýbali. 
Ktoré to boli ? Sledujte ďalej ! 

Skôr, než začneme, vypočujte si ukážky

Originálny hlas

Hlas po "Oldschool" úprave

Snáď každý tutorial o imitovaní oldschool zvuku začína niečim takýmto. 

oldschool

Alebo takýmto.

oldschool

A to je dobre. Orezanie frekvenčného rozsahu podľa simulovaného zariadenia je dobrý nápad.

A nielen orezanie - ale aj pridanie rezonančnej špičky (v tomto prípade okolo 2.1kHz). 

TIP : V niektorých prípadoch znie vernejšie, ak pridáte rezonančných špičiek viac - napr. dve. Nie je to však pravidlo. 

PRO TIP : Ak chcete dostať vernosť svojej simulácie o level vyššie, použite dynamický ekvalizér. Analóg je už zo svojej podstaty nestály. A rovnako aj jeho frekvenčné výkyvy. 
Obyčajný, parametrický EQ nastavíte na istú hodnotu (+7dB @ 2.1kHz) a tým to končí. Drží nastavenie ako socha. No v analógovom svete tento výkyv v praxi zvykne "lietať" podľa situácie (podľa hlasitosti signálu). Napr. pri tichom signále vyletí "len"3dB, kdežto pri hlasnom signále môže pokojne vyletieť nad 10dB. Ak používate dynamický ekvalizér, behom pár sekúnd môžete toto správanie napodobniť. 


Ďalší, populárny (a väčšinou finálny) krok v tutorialoch znie - pridať sampel šumu

S tým sa nedá nesúhlasiť, no do verného oldschool zvuku nám ešte niečo chýba...


Je to SKRESLENIE.

Nakoľko dnes používame zariadenia, ktoré majú (na vtedajšiu dobu) nepredstaviteľne verný zvuk, pridáme si skreslenie manuálne.


Postup je rovnaký, ako v tomto článku. Dokonca aj plug-in môžete použiť rovnaký. Rozdiel je iba v nastavení.

Tentoraz ho vytočíte na silné, podľa potreby aj extrémne hodnoty. 


Efekt pridávajúci skreslenie je samozrejme len začiatok. Kombináciou rôznych skresľujúcich efektov je možné dosiahnuť skutočne zaujímavé výsledky. Pre inšpiráciu ponúkam pohľad, čo presne bolo použité v ukážke. 

Čo je použité v ukážke

Dynamický ekvalizér (MAutoDynamicEQ, nastavenie viď. obrázok
Kompresor (DC8C2, -19dB, 4:1, 2 ms (attack), 159 ms (release))
Limiter (Barricade, Gain 4.2dB, Ceiling -10dB)
Bitcrusher (CMT Bitcrusher, Drive 4.5dB, Bit depth 7.8 bit, Downsampling 3x)
Waveshaper (MWaveShaper, nastavenie viď. obrázok)
Ďalší dynamický ekvalizér. (MAutoDynamicEQ, nastavenie viď. obrázok)
Tube saturátor (SDRR, nastavenie viď. obrázok
Ďalší limiter (Barricade, Gain 3.4dB, Ceiling -6.5dB)
Tape saturátor (ReelBus, Japanese´75 3.75 IPS, Asperity +9.7dB, Hiss -60dB)

+Sampel šumu dobového rádia

Všimnite si niekoľko foriem skreslenia (bitcrushing, wave shaping, tube skreslenie a tape skreslenie). Individuálne sa im budeme venovať niekedy nabudúce. Nateraz, nech poslúžia na inšpiráciu. Pamätajte - nejde o žiadnu posvätnú kombináciu, efekty, ich poradie či nastavenia ľubovoľne zamieňajte, až kým vám to nebude znieť zaujímavo. 

Čo je na tom najlepšie - tieto efekty sú dobré nielen na emuláciu, ale rovnako na kreatívne efekty. Zaujímavé kombinácie nastavení si ukladajte - a skúšajte ich na nečakaných miestach ! Čo takto skúsiť ten reťazec na basse ? Možnosti sú neobmedzené. 
Možno práve takto objavíte nový sound, ktorý od vás bude chcieť každý odkukať 🙂