Mix vs. Mastering.

Nech už prispievate do hudobného fondu tejto planéty akokoľvek, pojmom Mix a Mastering sa nevyhnete. Sú všade. O to prekvapivejšie je, keď vídam to množstvo ľudí, ktorým zostáva podstata týchto pojmov zahalená rúškom tajomstva. Netýka sa to len začiatočníkov. Často som bol šokovaný, ako si Mastering za Mix zamieňali aj skúsenejší a naozaj talentovaní hudobníci. Patríte medzi nich aj vy ?
Mám pre vás dobrú správu. Je to absolútne jednoduché a definitívne vám to uľahčí život. Poďme na to. 

Čo je MIX ? 

Vidíte to sami. 

Mix

Množstvo stôp (počíta sa na desiatky), ktoré potrebujú ošetriť. 

Čo všetko sa v MIXáži robí ? 
Takmer všetko. Počnúc nastavením hlasitostí, pan-ovaním nástrojov do strán, cez základné ošetrovanie ekvalizérom, kompresormi, de-essermi. Automatizácie, kreatívne efekty (reverby, delaye, chorusy - to všetko je iba špička ľadovca). Aj double-tracking, tzv. "dablovačky" patria do fázy MIXáže. Aby toho nebolo málo, mix inžinier je zodpovedný aj za "farbu" zvuku.  Ak sú základné veci ošetrené a rovnováha v poriadku, kuje sa textúra a jemné nuansy zvuku tak, aby podčiarkli náladu skladby unikátnym zvukom. 

Bonus:  Niektorí do mixáže rátajú aj dodatočnú produkciu, vrstvenie - kreatívnu prácu (či už za účelom zveľadenia hudby, alebo maskovania nedostatkov)

Znie to ako veľa roboty
To preto, lebo aj je. S kľudným svedomím môžem prehlásiť, že 90% zvuku spraví Mix (a kvalita zdrojových nahrávok).

Ak by sa dala zhrnúť úloha MIX-áže do jedného bodu, bol by to... 
BALANS - pomery hlasitostí medzi nástrojmi ! Preto sa sústreďte v prvom rade na to, aby boli hlasitosti tej hordy kanálov v rovnováhe. Úspešné zvládnutie už len tejto úlohy spraví vaše mixy lepšie, než priemer. 

Čo je MASTERING ? 

Mastering

Presne tak. 
Jedna stopa. 
Nič viac.

Nie je jedna stopa málo ? 
Na účely masteringu je to akurát. 

Čo sú teda účely masteringu? 
Kontrola mixu na inom (detailnejšom) sound systeme. Stráženie rovnováhy. V mixe ide o rovnováhu hlasitostí stôp, pri Mastering-u v prvom rade o rovnováhu frekvenčného spektra. Aby ste mali istotu, že nahrávka bude znieť dobre všade. 
V prípade albumu alebo EP má mastering ďalšiu úlohu - zvukovo zladiť všetky skladby tak, aby zneli konzistentne - ako súčasť jedného celku - opäť tá rovnováha frekvenčného spektra. Okrem toho rovnováha dynamiky, hlasitosť a stereo obraz - veci, na ktoré sa nemožno sústrediť pri stavaní mixu. 

Ok. No načo tieto detaily riešiť, keď za 90% kvality zvuku je ajtak zodpovedný MIX a kvalitné nahratie ?
V tom je pointa. Ide o detaily. Detaily, ktoré nespravia z mizerného mixu kvalitný. No sú to práve tie detaily, ktoré posunú dobrý mix na úroveň, ktorá sa dá nazývať profesionálnou. Ak chcete skladbu do rádia, potrebujete master. Ak chcete, aby skladba spravila dojem v kluboch, potrebujete master. 
Ak posielate demo, mastering s najväčšou pravdepodobnosťou nepotrebujete. 
Ale môže k úspechu dopomôcť. Každé % sa ráta. 

Dovolil som si požičať obrázok, ktorý to dokonale ilustruje. 

Mix Mastering no mix

A čo multi-stopový master ? 
Pragmatické riešenie, ktoré, dovolím si tvrdiť, vzniklo zo všeobecne mysteriózneho stavu, ktorý Mastering dlhé roky doprevádza. Na jednej strane klienti očakávajúci, že Mastering v úlohe čarovného prútika vyrieši problémy ich mixu. Na strane druhej masteringové štúdiá, ktoré nechcú svojich zákazníkov sklamať, no zároveň už nevládzu donekonečna vysvetľovať - a tak ponúknu kompromis. Skladby im, svojim spôsobom, opäť vymiešajú. 

Neprislúcha mi túto situáciu súdiť. Konieckoncov, multi stopový mastering sa ukazuje ako efektívny spôsob, ako dostať z nahrávky vo finálnej fáze maximum a na požiadanie ho ponúkame aj my. Z puristického hľadiska však nadaľej zostáva Mastering tým, čo vidíme na obrázku vyššie. Dotiahnutie niečoho skvelého k pomyselnej dokonalosti - nie opravovanie chýb mixu.

Robí sa s nahrávkou po masteringu niečo ďalšie ? 
Nie. Mastering je posledná fáza. Jej súčasťou sú preto aj nudné úkony, o ktorých sa málokde píše - vyplnenie CD Textu, pauzy medzi skladbami, ISRC kódy (na identifikáciu diela) - pokiaľ riešite fyzické nosiče. V prípade digitálnej distribúcie sa vypĺňajú ID3 tagy - a tí svedomitejší inžinieri aj robia drobné zvukové úpravy, aby skladby prešli iTunes certifikáciou a MP3 kompresiou s čo najmenšími stratami.
Nie ako na obrázku nižšie.

MP3